• 20 syytä vähentää prosessoidun ruoan syömistä – osa 1

    Prosessoiduilla elintarvikkeilla on yleensä pitkä säilyvyysaika lisättyjen sokerien, suolan ja säilöntäaineiden ansiosta.

    20 syytä vähentää prosessoidun ruoan syömistä – osa 1

    Tämän lisäksi prosessit usein riisuvat tai mitätöivät ravinteita. Syödessäsi näitä vähemmän ravitsemuksellisia elintarvikkeita, poistat mahdollisuuden ravita kehoasi täysravinteisilla elintarvikkeilla ja samalla saatat vahingoittaa sitä. Isabel Smith, rekisteröitynyt ravitsemusterapeutti ja Isabel Smith Nutritionin perustaja kertoo, että jalostetut elintarvikkeet voivat olla hyvin vaarallisia, sillä syöt huomaamattasi runsaasti sokeria, suolaa ja lisättyjä ainesosia, ja nämä turhat lisäaineet vaikuttavat kehoosi monella tapaa. Voit hyötyä prosessoidun ruoan vähentämisestä tai kokonaan poisjättämisestä monella tapaa, painonpudotuksesta migreenin helpotukseen.

    Painonpudotus

    Prosessoiduissa elintarvikkeissa on paljon turhia kaloreita. Joka kerta kuin otat välipalatauon tai istahdat aterialle, se on tilaisuus tankata ja ravita kehoa. Prosessoiduista elintarvikkeista puuttuu usein kuidut ja muut ravintoaineet, jotka täyttävät vatsalaukkusi, joka voi lopulta johtaa ylensyöntiin, sillä et saa kylläisyydentunnetta. Valitse siis täysjyvä ja luontaisia, prosessoimattomia ruokia niin usein kun mahdollista.

    Kirkas iho

    Avain kauniiseen ihoon ei ole kallis voide, jonka ostit kauneusliikkeestä, vaan pikemminkin ruokavalinnat, kuten iltapäivän välipalassa. ”Parempi iho on yksi tärkeimmistä hyödyistä käsiteltyjen elintarvikkeiden poisjättämisessä. Tämä pätee erityisesti naisiin, koska hormonit vaikuttavat ihoomme vahvasti. Monet prosessoitujen elintarvikkeiden sisältämät säilöntäaineet ja ainesosat voivat usein vaikeuttaa kirkkaan, terveen ihon saavuttamisessa”, Smith kertoo. Jos syöt paljon prosessoitua ruokaa, se voi vaikuttaa ihoosi niin, että näytät paljon ikääsi vanhemmalta.

    Kirkkaammat, terveemmät silmät

    Usko tai älä, mutta se, mitä laitat suuhusi, voi vaikuttaa silmiesi kipinään. National Eye instituutin mukaan tärkeimmät silmäterveyttä tukevat elintarvikkeet ovat niitä, jotka sisältävät runsaasti antioksidantteja, kuten beetakaroteenia ja luteiinia. Näitä ravintoaineita löydät puhtaista elintarvikkeista, kuten bataatista, porkkanasta ja pinaatista.

    Vahvemmat kynnet

    Runsaasti ravinteita sisältävä ruokavalio ei ainoastaan vahvista lihaksia ja immuniteettia, vaan auttaa myös vahvistamaan kynsiä. Prosessoitujen elintarvikkeiden syöminen puhtaiden, luontaisten elintarvikkeen sijasta voi saada kyntesi näyttämään ja tuntumaan haurailta. Vahvojen kynsien saamiseksi pyri syömään runsaasti proteiinia ja biotiini vitamiinia sisältäviä elintarvikkeita. Kanamunat ja mantelit ovat molempien ravintoaineiden hyviä lähteitä.

    Lisää energiaa

    Jos syöt liikaa prosessoitua ruokaa, se saattaa saada jalkasi laahaamaan koko päivän. “Keho viettää paljon aikaa yrittäen selvittää mikä on mitäkin ja sitten pyrkien hajottamaan nämä vieraat aineet, joka voi viedä kaiken energiamme. Koska kehomme ei pysty tekemään, mitä sen on tarkoitus tehdä, paljon energiaa menee hukkaan”, Smith sanoo.

    Kiiltävämmät hiukset

    Kun valitset jatkuvasti prosessoituja välipaloja, ryöstät elimistöltäsi mahdollisuuden saada ravinteita sisältäviä vaihtoehtoja. Omega 3 -rasvahapot ovat tärkeitä terveille hiuksille, joita harvoin löytyy pakatuista, jalostetuista tuotteista. Sen sijaan syö saksanpähkinöitä! Pähkinöissä esiintyvät terveelliset rasvat edistävät hiusten voimaa ja kiiltoa, minkä vuoksi ne on listattu parhaaksi ruoaksi terveille hiuksille.

    Parempi mieliala

    Jos olet viime aikoina ollut hieman huonolla tuulella, katso ruokavalioosi tarkemmin. ”Mielialaan voi vaikuttaa syömällä vähemmän prosessoituja ruokia. Kaikki käsitellyt kemikaalit voivat vaikuttaa mielialaan lähinnä siksi, että elintarvikkeet eivät anna kehollesi riittävää ravintoa”, Smith sanoo. Kun ruokavaliomme on tasapainossa, kehomme saa ravintoaineet, joita se tarvitsee toimiakseen kunnolla, ja tunnemme siksi itsemme tasapainoisemmaksi ja onnellisemmaksi.

    Fyysinen aktiivisuus

    Kun syöt paljon ”huonoja” elintarvikkeita, tunnet itsesi hitaaksi ja väsyneeksi ja viimeinen asia, jota haluat tehdä, on olla aktiivinen ja urheilla. Sokerihuurteiset murot, juustoiset keksit ja pikanuudelit eivät tarjoa kehollesi paljoakaan polttoainetta ravinteiden puutteen vuoksi. Kun valitset välipalaa, etsi jotain kuitu rikkaampaa, terveellisempää rasvaa ja proteiinia sisältävää vaihtoehtoa, jonka säilytysaika ei ole useita kuukausia.

    Syvempi Uni

    Elintarvikkeet, joissa on paljon sokeria ja transrasvoja eivät ainoastaan estä painonpudotusta, vaan ne voivat myös häiritä unta. Piilosokeri voi pitää kehosi korkeissa verensokeritasoissa, jonka takia voi olla vaikea rentoutua iltaisin. Lehmillä tehdyssä tutkimuksessa ilmeni myös, että rasvaiset  ruoat saattavat häiritä aivojen normaalia kemiallista toimintaa säännöllisen unen suhteen.

    Syvempi Uni