• 20 syytä vähentää prosessoidun ruoan syömistä – osa 2

    Prosessoitu ruoka ei ole vain tarkoita valmisruokia, vaan prosessoitu ruoka tarkoittaa elintarvikkeita, jotka ovat muunneltu valmistamisen aikana.

    20 syytä vähentää prosessoidun ruoan syömistä – osa 2

    Kaikki pakastettu, säilötty, leivottu ja kuivattu ruoka on käytännössä prosessoitua, mutta tietenkin jotkut prosessit ovat epäterveellisempiä kuin toiset. Yhdistävä tekijä kaikissa prosessoiduissa ruoissa on kuitenkin se, että elintarvikkeeseen on lisätty lisäaineita ja/tai elintarvikkeen ravintoaineet ovat yleensä vähentyneet prosessin aikana. Prosessoitu ruoka yleensä sisältää paljon sokeria, suolaa ja rasvaa. Vaikka pakasteisiin ei usein ole lisätty lisäaineita, pakastettujen elintarvikkeiden ravintoaineet heikkenee pakastamisen yhteydessä. Tässä artikkelissa kerromme terveysvaikutuksista, joista voit hyötyä jos vähennät tai jätät prosessoidun ruoan ruokavaliostasi.

    Vähentynyt selluliitti

    Vaikka geeneillä on suuri rooli selluliitin muodostumiseen, voit vähentää sen ilmestymisen  pitämällä kehosi hyvässä kunnossa ja vähärasvaisena. Prosessoimaton ruokavalio voi auttaa sinua saamaan sellaisen kehon. Sisällytä ruokavalioosi mahdollisimman paljon tuoreita hedelmiä ja vihanneksia ja karta ostamasta valmiiksi sekoitettuja tai leivottuja jyvätuotteita sillä niihin on yleensä lisätty paljon suolaa ja makua tehostavia aineita. Koeta myös karttaa prosessoitua lihaa, kuten leikkeleitä tai etsi luonnollisempia lihatuotteita. Haluat elintarvikkeita, joita ei ole suunniteltu istumaan kaupan hyllyillä vuosikausia.

    Parannettu lihasmassa

    Oletko koskaan kuullut lauseen, ”vatsalihakset tehdään keittiössä?” Tässä sanonnassa on totuutta. Pääasiassa vain puhtaiden elintarvikkeiden ja raaka-aineiden syöminen voi auttaa sinua laihtumaan ja paljastamaan voimakkaat lihaksesi, joita olet veistänyt väsymättä kuntosalilla. Kehosi tarvitsee proteiinia ja terveellisiä rasvoja, jotka auttavat lihasten korjaamisessa ja vahvistamisessa. Valitsemalla mahdollisimman luonnonmukaisia tai luomu tuotteita, olet jo hyvällä polulla.

    Vähemmän himoja

    Pakatut elintarvikkeet, jotka sisältävät runsaasti sokeria, voivat johtaa verensokerin nopeaan nousuun ja laskuun. Tämä tarkoittaa, että himoitset kaikkia ruokia ympärilläsi.  Jos pystyt tasapainottamaan ruokavaliota ja jättämään roskaruoan pois, voit vakauttaa verensokerisi paremmin ja pitää himot hallinnassa. Huonojen himojen sijaan alat kaipaamaan ja , kyllä, jopa himoitsemaan terveellisiä ruokia.

    Parempi hormonaalinen tasapaino

    Vaikka tyydyttyneitä ja transrasvoja tulisi välttää, terveiden monokyllästymättömien rasvojen säännöllinen sisällyttäminen ruokavalioon voi auttaa tasapainottamaan hormoneja – erityisesti ruokahalua hillitsevää hormonileptiiniä. British Journal of Nutritionin julkaisemien tutkimusten mukaan liian monien kalorien kuluttaminen rasvasta ja yksinkertaisista sokereista voi häiritä leptiinin ja ghreliinin hormonien asianmukaista toimintaa, joka voi estää kehon kykyä säätää painoa ja aineenvaihduntaa.

    Vähemmän vilustumisia

    ”Liian monien prosessoitujen elintarvikkeiden syöminen voi myös vahingoittaa kykyämme taistella vilustumista vastaan, koska et saa riittävästi ravintoa immuunijärjestelmän polttoaineeksi”, Smith sanoo. Useimmat hedelmät ja vihannekset ovat täynnä immuunivahvistavia vitamiineja ja probiootteja, joita kehosi tarvitsee rakentaakseen puolustusjärjestelmäänsä.

    Helpotusta migreeniin

    Vaikka saatat syyttää äänekkäitä työtovereitasi tai sotkuista kotiasi päänsärystäsi, huonot ruokailutottumukset voivat olla todellinen syy. “Jotkut ihmiset, jotka kärsivät hirvittävistä migreenikohtauksista, saattavat pystyä vähentää migreenin vahvuutta ja tiheyttä syömällä vähemmän prosessoitua ruokaa” Smith kertoo. Monet prosessoidut ruoat ovat todellisia migreeninlaukaisijoita.

    Suoliston terveys

    Smithin mukaan toinen hyöty, jonka todennäköisesti saat syömällä terveemmin, on parempi ruoansulatus. Suolistosi saattaa alkaa toimia säännöllisemmin, koska terveellisempää ruokavaliota seuraamalla syöt enemmän kuitua. Kun suolisto toimii oikein ja säännöllisesti, tunnet itsesi niin paljon kevyemmäksi ja mukavammaksi.

    Tietoisuus

    Nykypäivänä on todella vaikea tietää tarkalleen, mitä suustamme alas laitamme, kun syömme kakkuja ja valmisruokia. Usein joidenkin ainesosien nimienkin lausuminenkin on mahdotonta. Jättämällä pois prosessoidut elintarvikkeet, ymmärrät paremmin, mitä ja kuinka paljon kehoosi menee. Nyrkkisääntönä kannattaa ostaa mahdollisimman paljon elintarvikkeita, joissa ei ole ainesosa listaa ollenkaan, tai siinä on vain yksi ainesosa listattuna.

    Aivojen terveys

    ”Ravitsemusnäkökulmasta katsomalla, vähemmän prosessoitujen ja luonnollisten ‘täysien’ ruoka-aineiden syöminen tarjoaa enemmän aivoille terveellisiä ravintoaineita, kuten B-vitamiineja ja terveellisiä rasvoja” Smith sanoo. Aivoille terveellisen ruoan supersankareita ovat saksanpähkinät, luonnonvarainen lohi ja avokado, jotka kaikki sisältävät runsaasti hyviä rasvoja.


    Aivojen terveys