• Asioita, joita ravintolaa suunnittelevan kannattaa välttää viimeiseen asti

    Ikävä tosiasia on, että ravintoloita ajautuu konkurssiin jatkuvasti ja uuden ravintolayrittäjän odotettu onnistumisprosentti on melko pieni. Menestymisen mahdollisuuksia voi kuitenkin parantaa roimasti, jos onnistuu välttämään yleisimmät virheet. Usein ongelma on nimittäin siinä, että ravintolaa lähdetään perustamaan ilman kokemusta ja ottamatta asioista kunnolla selvää. Tämä on sääli, sillä itse idea on monesti hyvinkin toimiva.

    Kohtaa asiakas heti oikein

    Ravintola-ala on raadollinen ja kilpailu erittäin kovaa, erityisesti suuremmissa kaupungeissa. Tämän takia on todella tärkeää, että asiakkaan ensimmäinen vierailu ravintolassa onnistunut. Muuten hänellä ei ole mitään syytä palata. Yrittäjän kannalta tämä tarkoittaa puolestaan sitä, että joka päivä täytyy onnistua. Asiakkaan kohtaamisessa avainasemassa ovat ravintolan tarjoilijat. Kaikille osuu myös huonompia päiviä, mutta on erittäin tärkeää, ettei palvelu ole koskaan epäystävällistä tai töykeää. Asiakas voi antaa hyvinkin anteeksi inhimillisen virheen, mutta huono palvelu ei unohdu. Ole siis erityisen tarkkana kun rekrytoit salihenkilökuntaa. Tässä tapauksessa voi olla paljon fiksumpaa valita työhön hieman kokemattomampi ja ystävällinen tarjoilija, kuin kokenut ja tyly.

    Kiinnitä huomiota yksityiskohtiin

    Asiakkaat tulevat ravintolaan hakemaan kokonaisvaltaista elämystä, joten pelkkä hyvä ruoka ei vielä riitä. Pelkästään suuri keskitasoista ruokaa tuottavien ravintolaketjujen määrä kertoo, että huonompikin ruoka myy, kunhan ympäristö on oikea. Ravintolaan tullessaan asiakas haluaa viettää paremman illan, kuin viettäisi kotona ja vapautua kotona odottavista velvollisuuksista. Luo siis ravintolastasi täydellinen ympäristö treffeille, tapaamisille tai ystävien illanvietoille. Yksityiskohdilla on väliä, suunnittele ne huolella. Mikä taustamusiikki sopii juuri sinun ravintolaasi? Sopivatko pöytään kukat tai kynttilät? Mitä viinejä  on tarjolla ruoan kanssa? Osaavatko tarjoilijat suositella parhaita mahdollisia yhdistelmiä? Onhan ruoan maun lisäksi panostettu ruoan esillepanoon? Näin asiakkaalle syntyy paras mahdollinen elämys ja hän haluaa palata myös uudelleen.

    Kaikkea ei tarvitse osata itse, käytä reilusti apuna omien alojensa ammattilaisia. Sisustussuunnittelija osaa neuvoa salin yksityiskohdissa, sommelier voi kertoa lisää ravintolaasi sopivista viineistä ja DJ auttaa sopivan soittolistan rakentamisessa.

    Panosta rekrytointiin ja pidä huolta työntekijöistäsi

    Hyvän ja sitoutuneen työntekijän löytäminen ei ole aivan helppoa. Huolellisen rekrytoinnin jälkeen on tietenkin tärkeää pitää hyvää huolta työntekijöistä. Uuden työntekijän kouluttaminen vaatii aina sekä aikaa että rahaa ja lisäksi suuri vaihtuvuus henkilökunnassa lisää stressiä työntekijöissä. Opettele siis henkilöstöhallintoa, jos sinulla ei ole asiasta aiempaa kokemusta. Pyri luomaan työpaikalle positiivinen ilmapiiri, jossa on läsnä molemminpuolinen luottamus. Puhu tulevaisuudesta ja suunnitelmistasi avoimesti koko henkilökunnalle ja kuuntele myös heidän ideoitaan. Hankkiudu nopeasti eroon huonoista työntekijöistä, sillä yksikin ikävä ihminen voi nopeasti myrkyttää koko työpaikan ilmapiirin. Tarjoa henkilökunnalle mahdollisuuksien mukaan koulutusta tai mahdollisuutta uralla etenemiseen ja maksa reilua palkkaa.

    Hoida asiakaskohtaamiset alusta asti oikein

    On hyvinkin toivottavaa, että uudessa ravintolassasi on usein kiire. Tämä ei kuitenkaan saisi näkyä negatiivisesti asiakkaalle. Mikäli haluat varmistaa, että asiakas tuntee itsensä tervetulleeksi ravintolaan, panosta siihen, että jokainen saapuva asiakas huomataan ensimmäisen minuutin aikana. Jos asiakasta tervehditään saman tien, hänet viedään pöytää ja eteen tuodaan leipää ja vettä, malttaa hän hyvin odottaa ruokaa kiireisempänä aikana. Jos asiakas saa odotellessaan tilattua vielä oluen, hän luultavasti lähtee tyytyväisenä odottelusta huolimatta. Jos asiakas sen sijaan joutuu seisomaan ovensuussa ja hakemaan itse tarjoilijan huomiota, alkaa vierailu heti väärällä jalalla ja sitä on hankala parantaa. Tässä korostuu jälleen kerran myös osaavan ja ystävällisen tarjoiluhenkilökunnan merkitys ravintolalle.