• Esi-isien oppia

    Sekä luonnollisuus että ympäristöystävällisyys ovat aina trendissä, varsinkin viime vuosikymmenenä. Ympäristöystävällisyys ja luonnollisuus pääsivät vaikuttamaan myös ruokakulttuuriimme ja sen kehityksen suuntiin: yhteiskunnassa alettiin harrastaa elävää ravintoa, moni tuli vegaaniksi ja jotkut suosivat tiukempiakin ruokavalioita.

    Ylimääräiset Kalorit Pois

    Kun ei kuitenkaan haluta tinkiä oman ruoan terveellisyydestä liian paljon eikä tavoitteena ole isompien terveysriskien käsittely oman terveyden kautta, mutta halutaan kuitenkin muuttaa omia ruokatottumuksia, voidaan ottaa mallia esi-isiemme elämäntavoista: heillä ne olivat erittäin luonnolliset ja yleensä myös ympäristöystävälliset.

    Ylimääräiset Kalorit Pois

    Mitä jos kuvitellaan leffaillan menevän ilman perinteistä karkkipussia? Lapsille voidaan yhtä hyvin järjestää hedelmälautanen eteen ja se toimii erittäin hyvin: kanelilla maustetut pilkotut omenat menevät suihinsa yhtä nopeasti kuin isosta kaupasta haettu irtomakeisia täynnä paperipussi, mutta terveydellisesti omenat ovat monta kertaa parempi vaihtoehto. Tällä tavalla ajatellen voidaan muuttaa omiakin ruokatottumuksia, kunhan kaupassa jaksetaan miettiä asioita vähän tavallista enemmän.

    Ylimääräiset Kalorit Pois

    Kun muutin pois kotoa, käytin ruokissani paljon majoneesia, juustoja, tomaattikastikkeita ja kaikkea muuta valmiissa pakkauksessa myytävää ruokaa. Tykkäsin paistaa lihat uunissa, ja niihin piti aina järjestää joku hyvä kastike ja reilusti juustoa päälle, mutta jossain vaiheessa ajattelin: miksi en käyttäisi vain oikeita raaka-aineita? Tarkoitan siis sitä, että kaupasta hankittaisiin vain niitä tuotteita, jotka ovat siellä mahdollisimman alkuperäisessä muodossaan. Basilikakastikkeen voi tehdä yhtä hyvin itse, ja siitä tulee paljon aromikkaampi, herkullisempi ja terveellisempi kuin Italiasta kaupan hyllylle päätynyt lasipurkki. Tällainen ruokien alkuperäisyyskäytäntö on yllättäen toiminut: nyt kaikkia kastikkeita tehtiin itse eikä koskaan ostettu marinoitua lihaa, vaan käytettiin mahdollisimman luonnonläheisiä ruoka-aineita. Asia toimii niin keittojen kuin pää- ja jälkiruokien kanssa, kunhan jaksetaan panostaa ruoanlaittoon vähän enemmän. Suklaat, karkit, juustot, valmiit kastikkeet ja kaikki vastaavat jätetään pois ja siitä huomataankin kivoja seurauksia: vyötärön ympärys pienenee mukavasti, iho tulee paremmaksi ja olo muuttuu kevyeksi. Urheilukin alkaa sujua helpommin, kun elimistössä ei pyöri liikaa epäluonnollisia aineita kuten kaikenlaisia säilöntäaineita. Perunoilla, tuoreilla kasviksilla, kalalla ja lihalla pärjää yllättävän pitkälle, varsinkin jos mielikuvitus riittää keksimään aina jotain uutta.

    Selitetään Perheelle

    Jos ei asu yksin, aina voi keksiä selityksen, että ei pysty kokeilemaan tällaista luonnollisempaa ja terveellisempää ruokavaliota, koska perheen jäsenet eivät tule suostumaan siihen. Tähän minun on pakko sanoa, että perheen jäsenten ei edes tarvitse tietää emännän kokeilevan siirtyä ruoan luonnollisemmalle puolelle, eivätkä he todennäköisesti huomaa mitään eroja. Karkkipäiviä voi järjestää lapsille niin kuin ennenkin, mutta siirtyä pikku hiljaa käyttämään esimerkiksi kuivattuja hedelmiä, marjoja tai vaikka banaanilastuja, jotka toimivat yllättävän hyvin tavallisten erittäin rasvaisten perunalastujen korvikkeena. Jos on tapana juoda olutta silloin tällöin chilipähkinöiden tai muun naposteltavan kanssa, kala on erinomainen vaihtoehto epäterveellisille snackseille: sitä voi syödä niin suolattua kuin kuivattuakin, ja kaupoista löytyy jo valmiita vaihtoehtoja, kun itse ei jaksa suolata eikä kuivattaa. Muun ruoan kohdalla kaikki on paljon helpompaa. Keitot, salaatit ja pääruoat tuntuvat paljon herkullisemmilta, kun tietää tasan tarkkaan, mistä ruoka on valmistettu. Jopa kreikkalaiseen salaattiin menevä fetajuusto voidaan jättää hakematta kaupasta, sillä netistä pystyy lukemaan useita reseptejä, kuinka tehdään juusto itse. Siitä ei välttämättä tule niin hapanta, mutta kotijuusto on aina kauppajuustoa maukkaampaa. Ainoa, minkä kanssa kannattaa olla oikein varovainen, on maito: kun elimistö on tottunut pastöroituun maitoon, kylästä hankittu käsittelemätön maito voi aiheuttaa kaikenlaisia vatsavaivoja. Omalla kohdallani asia oli hyvin hanskassa, sillä maatilalla eletty lapsuus opetti elimistön tuoreelle maidolle ja sen sulatus oli yllättäen toiminut useamman vuoden tauon jälkeen