• Karppauksen haasteita

    Moni suomalainen harrastaa karppaamista ja kuvittelee pysyvänsä terveenä vielä pitkään tällaisella dieetillä. En puutu asiaan sen enempää, sillä olen luopunut karppauksesta melkein viisi vuotta sitten ja elän onnellisena ja terveenä, mutta muistan tänäkin päivänä nämä ruoanlaiton jokapäiväiset haasteet, kun hiilihydraatteja ei saa syötä lainkaan.

    Karppauksen haasteita

    Dieetin Periaate

    Itse päädyin karppaukseen silloin, kun painoindeksini nousi kahdeksastatoista kahteenkymmeneen. Asia liittyi liiallisiin työrasituksiin ja sen kautta aineenvaihdunta oli lähtenyt kärsimään, minkä jälkeen huomasin, etteivät lempifarkkuni mahdukaan enää jalkaan ja nyt pitää keksiä jotain ja äkkiä. Treenasin kuntosalilla illat pitkät, mutta se ei auttanut: kokoaikainen nälän tunne vei ajatukseni koko ajan ruokaan ja tavallinen arkielämä muuttui mahdottomaksi, kunnes löysin netistä ”taikadieetin”.

    Karppaus perustuu siihen, että ruokavaliosta poistetaan hiilihydraatit melkein kokonaan rajoittaen niiden määrää noin kahteenkymmeneen grammaan vuorokaudessa, mikä on suunnilleen viisitoista kertaa normaalia pienempi määrä. Terveellisessä ruokavaliossa elimistömme saa energiaa hiilihydraateista ja vasta viimeisenä rasvoista, joita se ei ole koskaan kovin innokas kuluttamaan, mutta karppauksessa elimistöltä suljetaan hiilihydraattivaihtoehto ja proteiinitkin menevät treenien aikana lihasten käyttämään energiaan. Vaihtoehdoksi jää vain rasva. Sopivalla kalorimäärällä suunniteltuna karppauksessa siis saadaan energiaa sekä ravinnon kautta tulevista rasvoista että omista jenkkakahvoista. Nälän tunteen voi unohtaa kokonaan, sillä monen karppaajan vakiokaveriksi tulee ensimmäisinä viikkoina närästys, jolta voi tosin pelastautua sitruunoilla. Oikea taikadieetti, eikö vaan? Kiloja nimittäin lähtee ja lujaa.

    Laskemista Ja Suunnittelua

    Jos karpataan laihduttamisen eteen, kaloreita joudutaan laskemaan koko ajan. Itse suunnittelin päivän ateriat aina edellisenä iltana ja laitoin silloin myös ”vaikeammat” eli aikaa vievät ruoat. Aluksi koko homma tuntui hauskalta: ensin elimistöstä lähti paljon nestettä, jota hiilihydraatit yleensä sitovat ja ilman niitä nestettä sitovat vain suolat, ja sitten alkoi jenkkakahvatkin pienentymään. Suunnitteluakaan ei kovasti tehty muuten kuin kaloreita laskemalla, sillä kaikki tuntui niin herkulliselta tavallisen dieetin jälkeen: pähkinät, juustot, kala, liha, oliivit ja vaikka mitä muuta meni suuhun karppauksen alkuvaiheessa. Sitten haluttiin kuitenkin monipuolisuutta ja siitä ne oikeat karppauksen haasteet alkoivat.

    Laskemista Ja Suunnittelua

    Jatkoa

    Neljän kuukauden karppauksen jälkeen iski unettomuus ja töissäkin alkoi mennä huonommin, sillä insinöörin työ edellyttää kokoaikaista aivojen käyttöä ja niiden toiminta vaikeutuu ilman hiilihydraatteja. Työ ei kuitenkaan ollut mikään ongelma, kun elämää häiritsi unettomuus, ja silloin käytiin lääkärin kanssa vakavaa keskustelua niin elämänrytmistä kuin myös ruokavaliostani. Palasin karppaukseen vasta parin vuoden kuluttua, kun olin jo melkein täysin toipunut hermo-ongelmista ja piti saada pari kiloa läskiä taas pois, ja hiilihydraattien poistaminen ruokavaliosta auttoi tälläkin kertaa. Nykypäivänä syön taas terveellisesti ja säälin välillä karppaajia mangoja ahmiessani, mutta jos jonain hienona päivänä iskee taas painonpudotuksen tarve, palaan jo tuttuun karppaukseen pariksi kuukaudeksi.