• Leivonnaisten toinen elämä

    Leivonnaisista puheen ollen, tulee mieleen niiden herkullisuuden lisäksi myös rasvaisuus ja nopeiden hiilihydraattien suuri määrä. Jälkiruoat hoituvat kuitenkin usein juuri leivonnaisilla, ja jos niistä tykkää enemmänkin, vyötärön ympärysmitta kasvaa helposti liian isoksi lyhyessäkin ajassa. Välillä on kuitenkin niin vaikeaa kieltäytyä voilta ja marjoilta tuoksuvasta tuoreesta piirakasta, että oma ravintohalinta häviää täysin hetkelliselle intohimolle. Tähänkin haasteeseen löytyy kuitenkin mukavasti ratkaisuja ja vastauksia.

    Tingitään Terveellysyydestä Eikä Kalorimäärästä

    Leivonnaisia syödessä harvemmin lähdetään ajattelemaan niiden terveellisyyttä, sillä ne herkullisimmat jälkiruoat eivät ole terveellisiä lähes poikkeuksetta, mutta ahmittujen kaloreiden määrää saatetaan välillä jopa katua. Näiltä katumis- ja itsensä haukkumishetkiltä voi välttyä suunnittelematta omat herkuttelut paremmin ja niin, etteivät päivän energianormit ylity, ja yksi mahdollisuus on yksinkertaisesti korvata joku päivän aterioista leivonnaisherkuttelulla – maalaisjärkeä tietysti käyttäen.

    Tingitään Terveellysyydestä Eikä Kalorimäärästä

    Mieleen tulee tietysti heti ensimmäiseksi: mitä? Miten pikkupiirakalla voisi korvata kokonaisen lounaan tai illallisen, kun se tuntuu suussa herkulliselta ja vatsassa vain murulta? Kylläisyyden tunne ei kuitenkaan tule heti ruokailun jälkeen, minkä seurauksena saatammekin välillä syödä liian paljon omiin energian tarpeisiimme nähtynä. Kun leivonnaisista saatu energia ei ole vielä lähtenyt sulautumaan ja vatsassa vallitsee edelleen tyhjyyden tunne, kunnon teekuppi ja omena pelastavat tilanteen, minkä jälkeen alkaa varsinainen energian käyttö nautitusta leivonnaisesta. Eivät ne leivonnaiset niin vaarallisia ole kuin niitä haukutaan.

    Monipuolisuutta Herkutteluunkin

    Pizzasta aloittaminen ei ole välttämättä paras ratkaisu, sillä sitä tulee syötyä helposti liikaa eikä se ole mikään huippuherkku leivonnaisista tykkääville. Sen sijaan paksutäytteiset lohi- ja juustopiiraat tuovat rasvojen mukana myös erinomaista makua ja proteiinia, sillä yksi näiden piiraiden osa-aineista on hyvin usein erittäin proteiinipitoinen maitorahka. Lisäksi niissä on aika vähän taikinaa, ja varsinkin kun tällaisia piiraita opettelee leipomaan itse, täytteeksi saa valita ihan mitä tahansa mustikoista naudanlihaan ja lohesta omenoihin. Jos töissä tuntuu siltä, että nyt on pakko laimentaa päivän murhia jollakin herkulla, tällaiset piiraat kulkevat helposti mukana töihinkin lounasajalla käytettäviksi.

    Monipuolisuutta Herkutteluunkin

    Itse voitaikinasta eikä sen täytteistä tykkäävien tilanne on vaikeampi. Tähän ryhmään kuulun nimittäin minäkin, joten tiedän tasan tarkkaan, mistä on kyse. Itse pelastaudun sillä, että käytän voitaikinan kanssa reilusti omenoita tai marjoja pitäen ne kuitenkin itse taikinasta erikseen: voitaikinakeksien ollessa vielä uunissa, ehdin syödä nälkääni marjoja, hedelmiä ja tietysti vihanneksia, joten nälän tunne häviää melkein kokonaan, kun leivonnaiset nostetaan uunista pöytään. Kaiken lisäksi kannattaa ehkä miettiä asiaa myös toisesta näkökulmasta: mitä jos puhe ei olekaan itse leivonnaisista vaan niissä käytetyistä ruoka-aineista? Vaalean taikinan kanssa kaikki saattaa toki maistua paremmalta, mutta välillä taikina ei olekaan se päädetalji vaan täyte tai jopa mausteet. Omenaviineriä voisi hyvin lähteä korvaamaan uuniomenoilla käyttämällä niihin runsaasti kanelia ja leipomalla koko setti pariin kananmunaan sekoitetun maitorahkan kanssa. Tulee varmasti maistumaan, varsinkin vaniljasokerilla ja pienellä määrällä voita tällaisen ”omenalaatikon” päällä. Jos tykkää kardemummasta, sitä voi lisätä vaikka raejuuston ilta-annokseen ja nauttia siitä mustikoiden kanssa, ja niin edelleen. Keinoja on monenlaisia. Vielä yksi pieni detalji on taikinaan käytettävästä sokerista. Jos makeita pullia ei onnistu olla leipomatta, voi miettiä sokerin korvaamista vaikka stevialla tai kokeilla muita sokerin korvikkeita. Se, mitä täytyy muistaa – eivät kaikki sokerin korvaamiseen keksityt valmisteet kestä uunilämpöä, ja joillakin niistä voi leivonnaiset saada pilattuakin. Vehnäjauhotkaan eivät ole ainoa jyvävaihtoehto koko maailmassa, ja lettujen paistaminen onnistuu tattarijauholla yhtä hyvin: ainoana erona on tattariletuista saatavien hiilihydraattien sulautuminen eli tasaisempi energian saanti.