• Miksi riittävän veden juominen on niin tärkeää?

    Ravitsemuksen merkityksestä on viime vuosina tiedotettu laajalti media- ja koulutuskanavissa. Olet todella mitä syöt. On kuitenkin yhtä tärkeää selventää, että sillä, mitä juot, tai et juo, on yhtä suuri ja joskus jopa suurempi merkitys. Olemme kaikki kenties kuulleet, että vettä on joutava, mutta emme välttämättä aina ymmärrä, kuinka tärkeää todella riittävän veden saanti onkaan. Siksi otimme tämän aiheen tutkiaksemme.

    Faktat

    Kehomme ovat 65 – 70 % vettä. Vähemmän, jos sinulla on paljon rasvaa. Kehomme rasva on lähes vedetön, se ei sisällä lähes ollenkaan vettä, alle 10 prosenttia. Lihaksen sisältämä vesimäärä on kuitenkin 70%, kertoo professori Robert H. Anding, Nutrition made Clearistä. Sää vaikuttaa suuresti siihen, kuinka paljon vettä tarvitset. Kuumissa ilmastoissa on kulutettava paljon suurempi määrä vettä, koska ylimääräistä vettä vapautuu hikoiluna, jotta kehon lämpötila normalisoituu turvalliselle tasolle. Kylmässäkin ilmastossa on kuitenkin juotava vähimmäismäärä vettä päivässä, koska kehomme tarvitsee vettä niin moneen asiaan. Ikääntymisen ja istuvan elämäntavan ansiosta kehomme menettää vähärasvaista massaa, eli lihasmassaa ja rasva kertyy. Vaikka tämä on yleistä, sen ei tarvitse tapahtua. Tämä voidaan välttää hyvällä terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla osana tasapainoista elämäntapaa. Epätasapainoisen vähärasvaisen kehon massa (LBM) vaara tulee, kun laskimonsisäisen nesteen laskeminen on lääketieteellisesti vaikeaa, mikäli joudut sairaalahoitoon. Mikäli tämä tapahtuu, veden määrä kehossasi vähentyy ja taipumus kuluttaa vettä vähenee myös sillä et tunne janoa.

    Veden toiminnot kehossamme

    Kehomme tarvitsee vettä kuljettaakseen ravinteita veressä oleviin soluihin ja ruoansulatuksen toimintaan. Hyvä nesteytys takaa hyvän ruoansulatuskanavan ja optimaalisen ravinnon. Vesi myös voitelee niveliä. Polviemme synovaalinen neste koostuu pääasiassa vedestä. Kyyneleiden ensisijainen tehtävä on poistaa haitalliset roskat, jotka saattavat tulla kosketuksiin silmiesi kanssa, ja kyyneleet tietenkin ovat lähinnä vettä. Kehomme käyttää vettä myös liiallisen kuumuuden haihduttamiseen ja vastaavanlaisesti lämmön säästämiseen kehossamme. Se ei vain vähennä kehon lämpötilaa, kun se muuttuu vaarallisen korkeaksi, mutta se pitää kehomme turvallisella tasolla kylmissä ilmastoissa. On tärkeää pysyä nesteytettynä kylmällä säällä, ja alkoholin nauttiminen mukavuuden vuoksi on haittapuoli, sillä alkoholi aiheuttaa kuivumista. Tämän lisäksi vesi muodostaa sylkeä ja limaa. Sylki auttaa meitä sulattamaan ruokamme ja pitää suumme, nenämme ja silmämme kosteina. Tämä estää kitkaa ja vaurioita. Vesi myös pitää suun puhtaana. Vesi myös toimittaa happea koko kehon eri osiin, parantaa ihon terveyttä ja kauneutta, se huuhtelee kehomme jätteistä, auttaa ylläpitämään verenpainetta, sillä veden puute voi aiheuttaa veren paksunemista ja verenpaineen nousua. Myös hengitystiet tarvitsevat vettä, ja riittävän veden saanti voi vähentää ja ennaltaehkäistä astmaa ja allergioita. Vesi myös estää munuaisvaurioita. Munuaiset säätelevät kehon nesteitä. Riittämätön vesi voi johtaa munuaiskiviin ja muihin ongelmiin.

    Veden toiminnot kehossamme

    Kuinka paljon vettä pitäisi juoda?

    Saamme ruoastamme keskimäärin noin 500 grammaa vettä, riippuen tietenkin ruokavaliostasi. Hedelmät, vihannekset, maito ja jogurtti sisältävät 80 – 90% vettä. Tämä vastaa noin puolta litraa vettä. Useimmille ihmisille kaksi litraa vettä päivässä on tarpeeksi riittävään nesteytykseen, mutta mikäli treenaat paljon, olet kuumassa ilmastossa tai ruokavaliossasi ei ole paljon nesteitä, tarvitset enemmän vettä. Vaikka monet uskovat, että jano on luotettava tapa selvittää, tarvitsemmeko kuluttaa enemmän vettä, mutta tämä ei aina ole totta. Janon tunteen ja veden tarpeen välillä on ero, varsinkin kun otat tiettyjä lääkkeitä. Usein janon tunne tulee liian myöhään ja nestehukka saattaa muuttua vaaralliseksi. On siis parempi juoda vettä jo ennen kuin tunnet janoa, varsinkin urheillessa. Pitkällä aikavälillä paras tapa selvittää, saatko tarpeeksi nestettä, on analysoida virtsan väri. Jos se on vaaleaa tai lähes väritöntä, olet tehnyt hyvää työtä ja juonut tarpeeksi vettä. Mikäli virtsa taas on tummaa, kuten omenamehu, tai tummempaa, tarvitset paljon enemmän vettä!

    Kuinka paljon vettä pitäisi juoda?