• Oikein säilytetty, kunnolla nautittu

    Kun paikallisen sadon kaikki säilytysperiaatteet ovat suurin piirtein selvät, eksoottisempien hedelmien säilyttäminen voi herättää kysymyksiä enemmänkin. Niihin ei saa vastauksia Martoilta, ja toisaalta niiden säilyttämistä saatetaan haluta tehokkaammaksi ja toimivammaksi, sillä erikoisemmat ja harvinaisemmat hedelmät ovat yllättävän herkullisia sekä syksy- että talviaikaan paikallisten rinnalla.

    Oikein säilytetty, kunnolla nautittu

    Kaliumia Kylmempinäkin Päivinä

    Kaksi erittäin kaliumpitoista hedelmää ovat banaani ja avokado. Banaaneja saa lähikaupoista ympäri vuoden ja ne ovat pääosin aika hyvää laatua, tosin tarjouksella niitä saatetaan ostaa useampikin kilo. Ostetut banaanit on hyvä kantaa muusta ruokakassista erikseen, sillä silloin ne eivät menetä muotoaan eivätkä ala tummentumaan niin nopeasti kuin yleensä. Toinen pointti on siinä, että niitä ei kannata säilyttää jääkaapissa: siellä ne tummentuvat paljon nopeammin kuin viileässä, 14-16 asteen lämpötilassa. Jos kylmäkellaria ei kotoa löydy, banaanit säilyvät huoneen lämmössä paremmin kuin jääkaapissa.

    Avokado on taas oma asiansa. Niitä ei saa kaupasta kovin usein eivätkä ne välttämättä ole tarpeeksi kypsät syödäkseen ne samana päivänä, ja siinä tapauksessa avokadoja voi ostaa useampi kappale ja laittaa ne kypsymään huoneen lämmössä. Hyvä lämpötila avokadon kypsymiselle on 19-22 celsiusastetta eli keittiön pöydällä näiden hedelmien kypsyminen on erittäin toimivaa. Jos avokadoja halutaan käyttää tasaisemmin, osan hedelmistä voi laittaa jääkaappiin, missä niiden kypsyminen tapahtuu hitaammin ja kypsyneetkin avokadot voivat säilyä siellä noin viikon ajan. Avatut hedelmät kannattaa kostuttaa limen tai sitruunan mehulla, sillä muuten ne tummentuvat jo tunnin sisällä eivätkä näytä enää herkullisilta.

    C-Vitamiinia Tuoreena

    Kiivit, appelsiinit ja sitruunat ovat erinomainen C-vitamiinin lähde. Appelsiinejakin saa meillä aika hyvin ja niiden säilytyksen kanssa kaikki on erittäin yksinkertaista: lyhytaikainen säilytys onnistuu alle viikon ajan huoneen lämmössä, ja jääkaapissa appelsiinit pysyvät hyvinä vähän pidempään. Sama koskee sitruunoitakin, mutta niiden kohdalla on olemassa muitakin säilytyskeinoja: niitä voidaan säilyttää vedessä muistaen kuitenkin vaihtaa se vuorokauden välein, ja jääkaapissa sitruunat säilyvät paremmin, kun jokainen sitruuna on kääritty omaan paperiinsa. Perinteinen valkoinen A4 sopii erittäin hyvin. Jos sitruunoita käytetään vain teen kanssa, ne voidaan viipaloida ohuiksi paloiksi ja sekoittaa runsaaseen määrään sokeria. Näin ne säilyvät jääkaapissa todella pitkään.

    C-Vitamiinia Tuoreena

    Kiivin kanssa tilanne on vaikeampi, sillä ne pilaantuvat nopeasti. Onneksi kaupoissa harvemmin myydään kypsiä kiivihedelmiä, mikä tuo niiden säilytykseen paljon joustavuutta: puolet ostetusta sadosta voi laittaa jääkaappiin ja puolet jättää huoneen lämpöön, jossa ne kypsyvät nopeammin. Iso määrä kiiviä on kuitenkin omanlainen riskinsä, sillä niitä ei yleensä syödä suurina annoksina ja viiden kilon kiivipakkaus pilaantuu todennäköisesti nopeammin kuin se käytetään loppuun. Kun kiivi alkaa tuntumaan jo pehmeältä, se kannattaa syödä välittömästi, sillä nämä hedelmät eivät säily kypsänä vaan alkavat pilaantua heti kypsyysasteen saavutettuaan.

    Vettä Viinirypäleistä Ja Vesimeloneista

    Viinirypäleet viihtyvät parhaiten 5-7 asteen lämpötilassa, jolloin ne ovat myös erittäin herkullisia. Ainoa sääntö on se, että viinirypäleitä ei saa tiivistää säilytystilan vapauttamiseksi, ja tällä pienellä säännöllä pärjää rypäleiden kanssa pitkälle. Vesimeloni on myös aika vaatimaton marja: oikealla säilytyksellä se voi pysyä hyvänä jopa kolme kuukautta, kun kyse on avaamattomasta vesimelonista. Avattu vesimeloni säilyy kuitenkin vain pari vuorokautta säilyttäen makuominaisuutensa, minkä jälkeen siitä tulee melko mauton ja liian pehmeä. Paras paikka avatulle vesimelonille löytyy jääkaapista: marja laitetaan isolle lautaselle leikattu pinta alaspäin ja kääritään koko setti tuorekelmuun. Vesimeloni ei ole mikään runsaskalorinen ruoka, joten yksinkin asuva ihminen voi syödä sen kahdessa päivässä huolestumatta ylimääräisistä kiloista.