• Parempaa palvelua terveellä kritiikillä

    Monessa maassa on olemassa työnimike, jota kaipaisin Suomeenkin: ravintolakriitikko. Olemme tottuneita siihen, että kriitikot arvostelevat vain taidetta ja ehkä joitakin tekniikkaan liittyviä asioita ja uutuuksia ja luemmekin sekä netistä että lehdistä silloin tällöin näitä arvosteluja: uudesta elokuvasta, teatterinäytelmästä, kirjasta, maalauksesta… Mutta ravintolat pysyvät vieläkin tällaisen riippumattoman kritiikin ulkopuolella enkä löydä sille syytä.

    Parempaa palvelua terveellä kritiikillä

    Kotimainen Palvelu Ei Enää Pelaa

    Kun aloitin ensimmäiset matkani ulkomaille 2000-luvun alussa, olin joka paikassa kehumassa suomalaista palvelualaa. Se toimi silloin minun mielestäni täysin moitteettomasti, ja jokaisesta suomalaisesta ravintolasta sai aina loistavaa palvelua. Vuosia kului, ja 2010-luvun alussa mielipiteeni vaihtui. Ensimmäinen tekijä oli se, että sain enemmän ravintolakokemusta muista kulttuureista ja maista, ja toinen tekijä olikin jo ikävämpi: Suomen palveluala alkoi tökkiä. Siis ihan oikeasti, Helsingin parhaissa ravintoloissa saattoi tulla palvelemaan niin ylpeältä näyttävä kaveri ilman hymyn sävyäkään naamassa, että tyhmä olo tuli jo ruoan tilausvaiheessa puhumattakaan siitä, miten jatkopalvelu pelasi. Terasseilla ei vaihdettu tuhkakuppeja, jälkiruoasta kysyvää tarjoilijaa sai odottaa melkein vuosikausia ja virheitäkin tapahtui paljon enemmän 2000-luvun alkuun verrattuna. Missä on vika?

    Asiaan voi olla monta selitystä ja yksi niistä onkin se, että Suomessa on hyvin vähän ravintoloita muihin maihin verrattuna. Ala on täysin myytyä ja kysyntää löytyy aina, joten miksi pitäisi panostaa palvelun laatuun? Ei löydy mitään taloudellista syytä, joten palkataan kaikki vastaan tulevat tarjoilijoiksi, järjestetään heille hygieniapassit ja homma toimii. Toimii se näin vielä tänäkin päivänä.

    Ravintolakriitikko On Oikea Ammatti

    Kuvittelin joskus aikaisemmin, että voisin olla itsekin hyvä ravintolakriitikko, sillä olen käynyt monessa ravintolassa ja monessa maassa sekä tunnen eri kulttuurien keittiöt varsin hyvin. Olin kuitenkin tarpeeksi fiksu hyväksymään sen, että ravintolakriitikko ei olekaan se ihminen, joka käy ravintoloissa syömässä ilmaiseksi ja sen jälkeen joko kirjoittaa lehtiin huonoja kommentteja tai jättää kirjoittamatta, sillä tällaisen kriitikon työ ei saa perustua hänen omiin henkilökohtaisiin näkemyksiin tai kokemuksiin vaan sen pitää olla oikeasti riippumatonta ja erittäin objektiivista. Mitä ravintolakriitikko siis oikeasti tekee? Voi syntyä käsitys, että vain syö ja juo sekä nauttii erilaisten ravintoloiden palvelutasosta. Asia ei kuitenkaan mene näin. Ravintolakriitikko on yleensä kokenut ravintola-alan ammattilainen, jolla on selkeä käsitys siitä, mitä ravintolasta pitää löytyä, minkä laatuisena ja miten sen pitäisi toimia. Ravintolakriitikko ymmärtää myös sen, että kymmenellä eurolla pääruokia myyvän ravintolan ei tarvitse olla mitään huippuluokkaa vaan asiaa on katsottava hintalaatusuhde mielessä. Jokaisen ravintolakäynnin jälkeen kriitikko kirjoittaa arvosteluja lehtiin, nettiin tai julkaisee kokonaisia ravintolaoppaita tiettyyn kaupunkiin tai vaikka koko maahan, jos kyseessä on joku pienempi valtio.

    Ravintolakriitikko On Oikea Ammatti

    Ravintolassa istuessaan ravintolakriitikko arvostelee useita asioita muistaen aina sen, että hänen omat mieltymykset eivät saisi vaikuttaa hänen työhönsä millään tavalla. Arvosteltaviksi kohteiksi joutuvat kaikki ravintolassa havaitut ja ravintolaan kuuluvat asiat kuten pöydän varaus ja sen helppous, sisäänpääsy, pyydetyn pukukoodin sopivuus paikkaan, sisustus, musiikki sekä sen tyylin ja soittolaadun sopivuus, ruokalistan sisältö ja sen luettavuus, odotusten täyttyminen, hintataso, ruoan laatu, kattaus, tarjoilijoiden palvelu ja viinivalikoima, josta pitää todellakin ymmärtää. Tässä mainitsin vain ne tärkeimmät seikat, joihin ravintolakriitikko keskittyy, mutta niitä on olemassa paljon enemmän ja kunnon ravintoloissa niistä pidetään huolta. Juuri sen takia, että Suomen palveluala ja varsinkin ravintolasektori ovat viime vuosina kärsineet jostakin ihmeellisestä kriisistä, haluaisin ravintolakriitikoita meillekin. Näin ehkä hieno perheen kanssa nautittu ravintolaillallinen maistuu paremmalta.