• Perustaisinko ravintolan?

    Oma ravintola on monen unelma, vaikka toiminnan saaminen kannattavaksi onkin työn takana ja uravalinta tietää lähes loputtomasti työtunteja. Osa toisaalta onnistuu ja vaikuttaa myös nauttivan työstään vielä vuosienkin jälkeen. Unelman toteuttamien voi siis olla myös erittäin antoisaa. Menestys ei kuitenkaan tule ilmaiseksi ja ennen rahan sijoittamista kannattaa tehdä taustatyöt huolella. Moni yrityksessä onnistunut ja myös epäonnistunut jakaa mielellään oppimiaan asioita muillekin. Heitä kannattaa kuunnella.

    Panosta suunnitteluun ja ennakoi mahdollisuuksien mukaan

    Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa neuvoo sekä aloittelevia että kokeneita ravintola-alan yrittäjiä. MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi muistuttaa, että kannattavan ravintolan takana on aina huolella suunniteltu toimintakonsepti sekä kyky hallita ja ennakoida kuluja. Alkupääomaa tarvitaan usein odotettua enemmän, sillä toiminta täytyy saada pyörimään, kunnes itse liiketoiminta alkaa kattaa kuluja.

    Tunne ympäristösi

    Paikallistuntemus auttaa, sillä vaikka Suomi ei ole suuri maa, silti täälläkin ravintolakulttuuri eroaa paikkakunnittain huomattavasti. Mieti siis tarkasti, minne kaavailemasi ravintola parhaiten sopisi, minkälaiselle ravintolalle on kysyntää, mikä on asiakaskunta ja minkälaisia ravintoloita alueelta löytyy jo ennestään. Tarjolla olevat ravintolatilat saattavat myös osaltaan rajoittaa sitä, mikä konsepti toimii parhaiten.

    Sijainti voi todella joko pelastaa tai kaataa ravintolan

    Kiinnitä ravintolaa suunnitellessasi huomiota sijaintiin. Huonolla sijainnilla ei menesty paraskaan ravintola, tai ainakin se vaatii uskomattoman määrän työtä ja tuuria. Säästä itseäsi ja valitse jo aluksi parempi paikka, vaikka se vaatisi tinkimistä jostain muusta. Kun kuluja tuntuu olevan loputtomasti, voi edullinen vuokra tuntua todella houkuttelevalta. Moni aloitteleva ravintoloitsija haluaa uskoa, että asiakkaat kyllä löytävät paikalle, kunhan ravintolan konsepti on tarpeeksi toimiva. Tämä on kuitenkin valitettavan harvoin totta. Muista, että halpaan vuokraan on aina syynsä ja aluksi hyvältä vaikuttanut diili voi tulla yllättävän kalliiksi.  Toinen huomionarvoinen asia sijainnissa on, ettei muiden ravintoloiden läheisyys ole läheskään aina huono asia. Suurempi joukko ravintoloita yhdellä alueella houkuttelee samalla paikalle enemmän kävijöitä. Ravintolan perustaminen muiden ravintoloiden läheisyyteen voi siis olla hyvä idea, kunhan pitää huolta että pärjää kilpailussa.

    Laske kulut niin tarkasti kuin mahdollista

    Ravintola on liikeyritys, jolle toki toivotaan pitkää elinkaarta. Tämä ei kuitenkaan voi onnistua, ellei hinnoittelua suunnitella huolellisesti etukäteen. Ota selvää kaikista mahdollisista kuluista ja kysy neuvoa aina kun tuntuu, ettet ole varma jostain. Paljonko maksaa minkäkin ruokalajin valmistaminen? Mitä raaka-aineita tarvitaan ja kauanko ne säilyvät? Sinun täytyy tietää mitä ruoka-annoksen luominen maksaa. Vasta sitten voit tietää, kuinka paljon työntekijöiden työtunnit tuottavat. Pidä siis tarkasti kirjaa kuluista ja katteista.

    Hoida kriisit ystävällisesti ja oikein

    Jokaisessa ravintolassa tapahtuu toisinaan virheitä, eikä niiden tarvitse kaataa maailmaa. Kriiseihin täytyy kuitenkin varautua ennakolta ja luoda eri tilanteita varten toimintasuunnitelma jo valmiiksi. Tyytymätön asiakas ei kerro kokemuksestaan enää vain muutamalle ystävälle, vaan luultavasti kaikille Facebook-seuraajilleen. Hoida siis ikävät tilanteet onnelliseen päätökseen mielellään heti paikan päällä. Jos virhe on tapahtunut, pahoittele sitä asiakkaalle äläkä sorru turhiin selityksiin.

    Tarjoa korvaavaa ruokaa tai juomaa, tarvittaessa myös rahallista hyvitystä. Muista, että tässä kohtaa ei kannata liikaa laskea rahanmenoa, sillä tyytymätön asiakas on huonoin mahdollinen mainos. Palvelun täytyy tietenkin olla ystävällistä alusta loppuun asti ja asiakkaan täytyy tuntea tulleensa kuulluksi. Todella monesta tilanteesta selviää näillä keinoin. Pidä huolta, että myös esimerkiksi netin kautta tulleisiin asiakaspalautteisiin vastataan nopeasti ja ystävällisesti, tällä on enemmän vaikutusta kuin uskotkaan.