• Ruokamarkkinoilla jyräävät nyt vegevaihtoehdot

    Kasvisten ja vegaanituotteiden myynti on kasvanut muutaman viime vuoden aikana räjähdysmäisesti. Lihan korvikkeeksi tulee jatkuvasti uusia tuotteita markkinoille ja kuluttajat ovat kehityksestä innoissaan. Hittituotteet nyhtökaura ja härkis ovat ohittaneet myynnissä useiden vanhojen suosikkien kuten broilerin paistisuikaleiden kysynnän. SOK:lla kasvisten myynti on kasvanut viime vuodesta kahdeksalla miljoonalla kilolla. K-kaupoissa puolestaan tofun ja quornin myynti on kasvanut melkein kolmanneksella. Myös erilaisia valmisruokia alkaa olla tarjolla aiempaa enemmän ja vegepiireissä on jo pitkään intoiltu esimerkiksi lihapiirakan kasvisversioista Vihiksestä.

    Nyhtökaurasta maanantaijauhelihan korvike

    Nyhtökaura on kasvisperäinen proteiiiniyhdistelmä, jota monet käyttävät korvaamaan esimerkiksi jauhelihaa. 250 gramman paketeissa myytävä nyhtökaura on valmiiksi kypsää ja sitä voi käyttää niin kastikkeissa, tacoissa kuin salaateissakin. Nyhtökaura säilyy jääkaapissa muutaman kuukauden ja pakastimessa useita kuukausia. Se sopii myös paistettavaksi pannulla, vaikka ei kaipaakaan erillistä kypsentämistä.

    Proteiiniyhdistelmän on kehittänyt elintarviketieteiden tohtori Reetta Kivelä ja hänen ystävänsä Maija Itkonen. Yhdessä he perustivat yrityksen Gold&Green Foods, joka suunnittelee tuovansa markkinoille myös muita samasta proteiiniyhdistelmästä tehtyjä tuotteita. Tuotteissa on yhdistelty kauraa, härkäpapua ja keltahernettä. Tuotteissa on 30 prosenttia proteiinia ja kaikki aminohapot joita ihminen tarvitsee, eli ravintoarvoiltaan se on parempi kuin esimerkiksi useimmissa soijatuotteissa, quornissa, kananmunassa, kanassa tai jauhelihassa. Kauran hyvä puoli on myös se, että se ei ole allergeeni, toisin kuin vaikkapa soija tai gluteeni.

    Kivelä kertoo, että nyhtökaurasta haluttiin kehittää nimenomaan helppo arkkiruoka, joka sopii nopeaan ja terveelliseen ruoan valmistukseen eikä vaadi erityistaitoja. Lanseerauksen jälkeen nyhtökaurasta tulikin todellinen hitti, joka katosi kauppojen hyllyiltä alle tunnissa ja jonka sijainnista ihmiset vinkkasivat toisilleen sosiaalisessa mediassa. Tuotteen suosiota lisää se, että kyseessä on täysin suomalainen innovaatio, joka osui kasvisruokatrendiin juuri oikeaan aikaan.

    Härkis on helppo ja maukas ruokavaihtoehto

    Toinen uusi menestystuote kasvisruokamarkkinoilla on ollut härkäpapuvalmiste Härkis. Paistettua jauhelihaa muistuttava tuote käy jauhelihan korvikkeeksi vaikka pastakastikkeeseen tai kaalilaatikkoon. Härkiksen on tuonut markkinoille Verso Food ja Härkiksestä haluttiin kilpailija nyhtökauralle sekä esimerkiksi ulkomaiselle soijalle. Tuotteen kehittely kesti kolme vuotta, kun juuri oikeaa koostumusta haettiin. Valmis tuote sisältää 57 prosenttia härkäpapua ja lisäksi herneproteiinia, rypsiöljyä ja paahdettua sipuliuutetta. Kaikki muut osat tuotteessa tulevat Suomesta, mutta herneproteiini tuodaan muualta Euroopasta.

    Kehityksen takana kasvissyönnin lisääntyminen

    Menestystarinoiden innoittamana Suomessa on tällä hetkellä kehitteitä monia muitakin vegaanisia tuotteita, joiden halutaan olevan helposti kuluttajan hyödynnettävissä. Vegaanit tunnistetaan nyt omana kulutusryhmänään, jotka kaipaavat samaa kuin muutkin kuluttajat. Ruokavaliostaan huolimatta vegaanit eivät automaattisesti halua nähdä sen suurempaa vaivaa ruoanlaitossa kuin muutkaan kuluttajaryhmät ja nyt kun vaihtoehtoja vihdoin on, helppojen tuotteiden kysyntä on pilvissä.

    Toisaalta pelkästään kasvissyöjät eivät riitä muodostamaan tarpeeksi laajaa kuluttajaryhmää ja vegebuumin voi jakaa oikeastaan kahteen eri osastoon. Toisaalla ovat ainoastaan vegaanituotteita suosivat kuluttajat ja toisaalla sekasyöjät, jotka haluavat toisinaan syödä kasvisruokaa. Avain onkin ollut sellaisten tuotteiden keksiminen, jotka kelpaavat kasvissyöjien lisäksi myös muille kuluttajille. Niiden on oltava siis paitsi vegaanisia, myös maistuvia ja helppokäyttöisiä.

    Tähän ovat tarttuneet nyt kaikki suurimmat ruoantuottajat, kuten Atria, Saarioinen ja Valio, joka toi markkinoille paistamiseen soveltuvat raejuustovalmisteen Mifun. Muutaman vuoden kuluessa selviää, mitkä tuotteista jäävät osaksi pysyvää tarjontaa. Toiveita on myös uusista kasviproteiinivalmisteista, sillä nyhtökauran myötä tutkimushankkeita on virinnyt runsaasti ja niitä ovat halunneet rahoittaa myös yksityiset tahot. Kuluttajan kannalta kilpailu on tietenkin tervetullutta, tarkoittaahan se kaikille monipuolisempia vaihtoehtoja.