• Uusia makuja avokadosta

    Suosimme nykyaikana terveellistä ruokavaliota, vai suosimmeko?

    Uusia makuja avokadosta

    Oli asia miten oli, mutta ainakin yksi muutama vuosi sitten Suomessa suosioon noussut hedelmä suo erinomaiset mahdollisuudet monipuolistaa omaa ruokavaliota ja saada myös lisää hyötyaineita omiin päivän annoksiin. Kyse on avokadosta, joka on yleensä Etelä-Amerikasta tai Meksikosta peräisin ja jota on välillä vaikea löytää kaupan hyllyltä kypsyneenä.

    Kaliumia Ja Vitamiineja

    Avokadossa on melkein tuplamäärä kaliumia banaaniin verrattuna. Lisäksi tämä päärynän muotoinen ensi kokeilulta melkein mauttomalta vaikuttava hedelmä pitää sisällään reilusti B-, E- ja K-vitamiineja, jotka tekevät hyvää iholle ja mahalle. Avokadot ovat kuitenkin aika energiatehokkaita kalorimäärältään, ja pääosin nämä kalorit tulevat hedelmän sisältämistä rasvoista, joista suurin osa on kertatyydyttymättömiä rasvoja eli ne eivät nosta kolesterolia. Jotkut tutkimukset ovat osoittaneet, että paljon avokadoa sisältävä ruokavalio pystyy jopa laskemaan kolesteroliarvot melkein kymmenellä prosentilla – aikamoinen lukema tavalliselle hedelmälle, vai mitä?

    Arkielämässä

    Etelä-Amerikassa avokadoja syödään joka nurkalla. Paikallisväki on viljellyt tätä hedelmää jo vuosituhansien ajan, ja sillä on Etelä-Amerikassa samanlainen suosio kuin meillä perunoilla. Avokadosta keksitään koko ajan uusia ruokia ja sitä syödään missä tahansa muodossa kutsuen hedelmää vanhalla lempinimellään palta myös kauppojen virallisissa hintalapuissa, joissa näkyvät numerot ovat reilusti alhaisempia Suomen avokadohintoihin verrattuna. Avokadoja viljelevät kansat käyttävät sitä salaatteihin, joissa se on erittäin hyvä meriruoan ja limen tai sitruunamehun kanssa. Meren antimien lisäksi avokadoa sisältäviin salaatteihin voi lisätä oliiveja ja kapriksia, joista on tullut yhtä muodikas ruoka-aine kuin avokadoistakin. Chilessä, Argentiinassa, Brasiliassa, Venezuelassa ja Meksikossa avokadoa löytyy helposti myös hampurilaisista ja voileivistä, ja se toimii erittäin terveellisenä erilaisten kastikkeiden ja margariinien korvikkeena.

    Arkielämässä

    Avokadon hedelmä ei näytä herkulliselta ulkopuolelta eikä välttämättä aina näytä herkulliselta sisältäkään. Avokadolla on iso siemen, jota ei syödä, ja paksu kuori, jota ei myöskään käytetä ruokaan. Sekä kuori että siemen ovat itse asiassa jopa vaarallisia, ja jos ihminen vielä pystyy selviytymään persiinimyrkytyksestä omin voimin tai lääkärin avulla, niin vuohet tai muut eläimet eivät ja niille persiinimyrkytys voi tarkoittaa kuolemaa. Kypsän avokadon tunnistaa siten, että se on hieman pehmeä – vähän niin kuin jo vanhentumassa oleva peruna tai ei ihan loppuun kypsynyt tomaatti. Liian kova avokado ei ole kypsä, mutta sen voi jättää muutamaksi päiväksi pöytään kypsymään seuraamalla oikeaa hedelmän avaamishetkeä: liian myöhään avattu avokado on hedelmälihan väriltään melkein ruskea ja täynnä pieniä mustia täpliä, ja hedelmän maku on silloin jo huono.Kun avokadoihin ollaan jo kyllästytty, mutta niitä haluttaisiin silti syödä, voi lainata inspiraatiota Etelä-Amerikan väeltä. He saattavat välillä laittaa avokadoa jopa munakkaisiin tai täyttävät siemenen paikan millä tahansa vihanneksilla, lihalla tai meriruoalla, laittavat päälle ripauksen raastettua juustoa ja tällainen ruoka valmistuu uunissa alle puolen tunnin ajassa. Kuorta ei tällaisissa tapauksissa oteta pois, ja valmis ateria syödään avokadon puolikkaista teelusikalla. Suosittu meksikolainen alkuruoka nimeltään guacamole sopii moneen muuhun ruokaan ja se valmistetaan myös avokadosta. Hedelmäsoseeseen lisätään suola ja limemehu ja maun mukaan myös jotain mausteita tai muita vihanneksia, mutta homma onnistuu erinomaisesti myös näillä kolmella aineksella. Brasiliassa avokadosta tehdään myös jälkiruokia lisäten niihin sokeria tai muita makeutusaineita, sillä avokadon hedelmäliha on hyvin kermaista ja kelpaa hyvin niin dipin perustaksi kuin isomman ja hienomman kakun täytteeksikin. Kun kotona halutaan valmistaa terveellinen energiajuoma, avokadolta löytyy vastaus siihenkin: riittää kun laittaa sekoittimeen avokadon, pari kivihedelmää ja rasvatonta jogurttia tai piimää maun mukaan ja treenin jälkeinen ruoka on valmis!