• Kasvisruokavalion monet hyödyt

    Maapallon resurssit ovat rajallisia, ja sen tietävät kyllä kaikki. Eläinten kasvattaminen eli maatalous on maapallollemme selkeästi haitaksi. Ympäristöystävällisyydestä on tehty trendi ja ihan hyvästä syystä. Kieltäytyminen lihasta voi tulla myös uskonnollisista syistä tai pelkästään sen takia, että ei halua eläinten kärsivän. Myös terveydelliset syyt voivat johtaa kasvisvaihtoehtoon. Kasvissyömisen muotoja on monenlaisia, vegaani esimerkiski ei syö ollenkaan lihaa, kun taas laktovegetaristi ei syö kanatuotteita tai myöskään juo maitoa. Totaalisen lihan kieltäytymisen sijaan on tullut myös monenlaisia vaihtoehtoja, jossa esimerkiksi valitaan millaista lihaa syödään tai lihan käyttö vähennetään tuntuvasti tai se reilusti korvataan kasviksilla eli fleksaaminen. Fleksaaminen sopii kaikille ja se on erittäin helppoa sekä maukasta toteuttaa. Tämä nouseva ruokatrendi sopii juuri sellaisille, jotka ei halua luopua kokonaan lihansyönnistä. Riittää, että korvaa muutamankin aterian viikossa pelkäksi kasvisateriaksia tai vaikkapa alkaa juomaan muuta kuin lehmän maitoa.

    Fleksaaminen vaikuttaa myös luontoon, jokainen fleksaaja vaikuttaa tietoisilla valinnoilla lihankulutuksen yleiseen vähentämiseen. Se ei ole pelkästään luonnonystävällistä vaan myös hyvinkin terveellistä. Varsinkin prosessoidun lihan vähentäminen ruokavaliostaan vaikuttaa terveyteen esimerkiksi alentamalla kolesterolia, lisäämällä insuliinin resistenssiä eli vähentää diabeteksen riskiä sekä suoranaisesti vähentää suolistosyövän mahdollisuutta. Nämä sairaudet ovat suomalaisen kansasairauksia, eli näitä kannattaa tarkastella läheltä ja miettiä voisiko tämä olla hyvä tapa vaikuttaa asiaan helposti. Esimerkiksi useiden tutkimusten mukaan punaista lihaa ei pitäisi syödä viikossa yli 500 grammaa, eli alle 50 gramma per päivä ja maitotuotteita pitäisi olla korkeintaan reilut 200 grammaa päivässä. Fleksaaminen voi myös johtaa yleisesti parempiin ruokailutapoihin, jos jätät yhden pizzan tai hampurilaisaterian, fleksaaminen kannattaa jo pelkästään terveydellisistä syistä.

    Saanko tarpeeksi proteiinia?

    Yleisin huoli kasvissyöjällä on proteiinin ja raudan riittävä saaminen. Fleksaajalla ei ole tästä huolta, koska se on verrannollisesti sekaruokavalion suositusten mukainen ja sopii aikuisille, lapsille ja jopa raskaanaoleville. Fleksaaminen sopii myös isommalle perhetaloudelle, koska yleisesti kasviksia saa kaupasta paljon edullisemmin kuin lihatuotteita. Pitää muistaa, että ravitsemussuositusten mukaisesti on helppoa syödä vaikka siihen ei sisältyisi ollenkaan lihaa. Erilaisia maitoja, jotka on vitaminoituja löytyy helposti kauppojen hyllystä. Niistä saa monenlaisia ravintoaineita, joita kroppa tarvitsee ja siten ei synny puutustiloja. Itseasiassa, olet sitten kasvissyöjä tai fleksaaja, ruokavaliosi peruspilarit ovat melkein samoja.

    Saanko tarpeeksi proteiinia?

    Tärkeimmät ravintoainelähteet ovat kasvikset, marjat sekä tietysti hedelmät ja erilaiset jyvätuotteet. Soijatuotteilla sekä pähkinöillä ja pavuilla tai herneillä voit korvata kokonaan tai osittain lihansyömisen. Monesti voi luulla, että kasvisaterian valmistamiseen tarvitaan erinomaiset kokin taidot, mutta totuus on se, että kasvisaterian valmistaminen voi olla jopa helpompaa kuin lihavaihtoehdon valmistaminen. Rikasta ruokasi pähkinöillä, vehnä tai soijajogurtilla ja lisää reilusti kasvisjuustoa – näillä aineilla ei voi mennä mikään ateria pieleen. Rasvojen laatuun kannattaa näiden lisäksi kiinnittää huomiota. Älä unohda syödä kalaa, joka tukee ruokavaliotasi mahtavilla terveellisillä kalaöljyillä, joita kehosi tarvitsee esimerkiksi normaalia hormoonitoimintaa varten. Kun aloittaa fleksaamisen tai ryhtyy kasvisyöjäksi pitää myös muistaa, että osa rasvoista, vaikka ovatkin lähtöisin kasviksista, eivät ole hyväksi terveydellesi. Hyvä esimerkki on kookos- tai palmurasva, kyseessä on kovia rasvoja, jotka on haitallisia. Hyvä vaihtoehto on näille oliiviöljy.

    Sama pätee liialliseen sokeriin tai vaikkapa hunajan käyttämiseen ja muista, että jatkuva napostelu syövyttää hampaita ja jopa lihoa. Mikäli fleksaaminen kiinnostaa, niin internet on pullollaan ravitsemusasiantuntijoiden artikkeleita, reseptejä, tuotteita, oppaita ja blogeja asiasta. Tähän uuteen ruokavalioon kannattaa perehtyä kunnolla, koska sen positiiviset vaikutukset voivat yllättää pitkälläkin aikajänteellä.